13. – 28. lipnja 2024.
Otvorenje izložbe 13. lipanj 2024 u 19:00 sati popraćeno uvodnim govorom kustosa
Izložba predstavlja radove sedam suvremenih umjetnika i arhitekata: Nuno Cera, José
Fadolla, Oleksandr Lyashchenco, Miguel Marquês, Maria Judas, Spela Hudnik i Orlando
Franco, koji istražuju Plan Barron, nedavno otkriće obalne obrambene vojne strukture iz
Drugog svjetskog rata u Portugalu, koja se sastoji od osam baterija. Ove su strukture
zamišljene, izgrađene, korištene, deklasificirane i na kraju zaboravljene, ali ostaju duboko
ukorijenjene u našem kolektivnom sjećanje.
Izložba predstavlja preliminarno istraživanje obrambenog sustava Lisabona, koji, unatoč
nedostatku formalne povijesne dokumentacije, nudi uvide u tri ključne teme. Prvo, istražuje
osjetljivu estetiku ratnih objekata, razmatrajući njihove različite materijalne i emocionalne
implikacije. Drugo, uvodi interdisciplinarni okvir za kritičku analizu raznolikog podrijetla
uključenih stvaratelja. Konačno, ispituje suvremene prirodne, tehničke i funkcionalne
teritorijalne utjecaje ovih struktura, gotovo osamdeset godina nakon njihovog nastanka.
Perspektive umjetnika uranjaju u tajanstveni, zabranjeni i zaboravljeni krajolik Plana Barron,
doživljavajući njegove teritorijalne dimenzije kao estetski užitak i dokumentirajući svoje
susrete kako bi pridonijeli novom repozitoriju ovih tajnovitih objekata. Izražene kroz različite
medije, uključujući fotografije i video instalacije, ovih osam interpretacija otkrivaju dodatne
subjektivne, emocionalne i nematerijalne dimenzije, prikazujući međukulturalnu fuziju
između tehnike i estetike te odnos između ljudskog tijela i dinamike moći.
Razumijevanje Plana Barron kao kriptiranog krajolika definiranog globalnom dominacijom
moći, hijerarhije, discipline i kontrole, kao i krajolika nedodirljive prirode, urbane
eksploracije i tehničkih inovacija, omogućuje nam da ga demilitariziramo, depolitiziramo i
cijenimo ne samo kao jedinstvenu kolekciju objekata, već fokusirajući se na njegovu kulturnu
privlačnost.
Naslov izložbe, inspiriran paradigmatičnom frazom “Put do razoružanja je razoružavanje”
Charlesa Evansa Hughesa (1921.), potiče ponovno razmatranje rasprave o ratu, njegovoj
arhitekturi i tehnološkoj sposobnosti. S predloženom perspektivom koja ističe inherentnu
estetsku sposobnost vojne arhitekture, izložba poziva na razmišljanje o eskalaciji ratovanja i
zaboravu starih napuštenih vojnih struktura. Je li zaboravljanje, na svoj način, lijepo? Zato,
molim vas, razoružajte se!
Kuratorski team
Izložba: “The Way to Disarm is to Disarm” – Rijeka Edition
Kuratorski odbor:
Maria Rita Pais,
Orlando Franco,
Špela Hudnik
Kurator i koordinator Rijeka Edition:
Špela Hudnik
Kuratorska menadžerica izložbe:
Ida Križaj Leko
Umjetnici:
Nuno Cera, Miguel Marquês, Olexander Lyashchenko, Pepe Fadollas, Maria Judas, Špela
Hudnik, Orlando Franco
Dizajn izložbe:
Špela Hudnik, Maria Rita Pais
Grafički dizajn izložbe:
Nika Bronič
Organizacija i produkcija projekta:
Josipa Laklija, Orlando Franco
Partneri projekta:
UL-PUL Lusófona Sveučilište – Sveučilišni centar Lisabona
FAUL Lisabonska škola arhitekture, Sveučilište u Lisabonu
CIAUD Istraživački centar za arhitekturu, urbanizam i dizajn
ULFA Sveučilište u Ljubljani – Arhitektonski fakultet
UNIRI / DeltaLab – Sveučilište u Rijeci / Centar za urbanu tranziciju, arhitekturu i urbanizam